DietaPoradyUrodaWszystkoZdrowie

Ile kilokalorii ma banan? Czy warto włączyć go do diety redukcyjnej?

[Głosów: 1   Average: 5/5]

Banany to owoce, które od wielu lat zachwycają ludzi na świecie swoim słodkim smakiem i możliwością szerokiego zastosowania. Hodowane są głównie w strefie międzyzwrotnikowej – w Afryce i Ameryce Południowej, a następnie importowane do Europy. Ciekawostką jest to, że banany są zrywane zielone, dopiero podczas transportu dojrzewają. Duża popularność bananów wynika także z tego, że zawierają wiele niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu substancji odżywczych. Są to owoce o stosunkowo wysokiej kaloryczności. Średnio 100 kcal w jednym bananie sugeruje, że nie powinny być one nadużywane podczas odchudzania. Jednak nic bardziej mylnego. Banany zawierają wiele błonnika i innych substancji wspomagających utratę zbędnych kilogramów, a jedzone z umiarem mogą pozytywnie wpłynąć na stan zdrowia.

Jaki wpływ na zdrowie ma regularne spożycie bananów?

Banany zawierają wiele witamin, składników mineralnych i substancji odżywczych, które bardzo korzystnie wpływają na ludzki organizm.

  • Błonnik – odpowiednia ilość błonnika w diecie ma zbawienny wpływ na przemianę materii i pracę jelit. Perystaltyka znacząco może się poprawić, a problem zaparć zniknąć raz na zawsze. Duża ilość błonnika to także klucz do sukcesu podczas odchudzania. Pozwala on skutecznie wypełnić żołądek i zapobiegać napadom głodu.
  • Magnez i potas – mają korzystny wpływ dla osób z chorobami nerek, czy wysokim ciśnieniem krwi. Pomagają też w wyeliminowaniu problemu skurczów.
  • Witamina C – banany zawierają jej bardzo dużą ilość. Jeden owoc może zapewnić aż 20 procent dziennego zapotrzebowania.
  • Witaminy z grupy B – mają dobroczynny wpływ na układ nerwowy i mogą profilaktycznie chronić przed nowotworami.
  • Dopamina – dopamina zawarta w bananach poprawia nastrój i wzmacnia pamięć.
  • Tryptofan – aminokwas prowokujący wydzielanie serotoniny, powszechnie określanej hormonem szczęścia. Organizm sam nie wytwarza tryptofanu, dlatego należy zadbać o to aby znalazł się on w posiłkach.
  • Witamina A i E – wzmacniają odporność.

Jak wkomponować banany w dietę?

Banany to słodkie owoce, które mają szerokie zastosowanie kulinarne. Bardzo dobrze nadadzą się do różnorodnych, dietetycznych dań. Warto używać w kuchni bananów jako swego rodzaju słodzik. Wypieki z dodatkiem banana, mogą z powodzeniem uniknąć wykorzystania cukru. Można też wykorzystać te owoce do dań wytrawnych – mięs czy sałatek. Poniżej kilka propozycji.

  • Chlebek bananowy – idealny zamiennik ciasta na diecie redukcyjnej. Upieczony z pełnoziarnistej mąki, bez dodatku tłuszczu – nie będzie wysokokaloryczny. Jego słodki smak osiągnięty poprzez dodanie bananów sprawi, że zaskarbi sobie stałe miejsce w niejednym jadłospisie.
  • Owsianka – owsianka na diecie to totalny must have śniadaniowy. Z dodatkiem banana i masła orzechowego będzie jeszcze bogatsza w błonnik i zdrowe tłuszcze, które zapewnią energię i dobre samopoczucie na cały dzień.
  • Koktajl – koktajle owocowe i warzywne to prawdziwe witaminowe bomby. Dodanie banana zarówno do owoców jak i warzyw może dodać takiej mieszance smaku. Warto zestawić banana klasycznie – z truskawkami, malinami, czy marchewką. Można także poeksperymentować – bana i szpinak? Czemu nie!
  • Lody bananowe – banany to świetna propozycja na wykonanie lodów domowej roboty. Podane z granolą – niebo w gębie.

Bananowe mity

W różnych rozmowach, czy artykułach można się spotkać z nieprawdziwymi stwierdzeniami dotyczącymi tych owoców. Warto wiedzieć, jakie są faktyczne właściwości bananów.

  1. Nie powinno się jeść bananów z brązowymi plamkami. – To zdecydowanie fałsz. Plamki na bananach są naturalne, powstają podczas dojrzewania owocu. Chlorofil zawarty w skórce z czasem zmienia się w karoten – stąd zmiana koloru.
  2. Skórka nie ma żadnych zastosowań. – Fakt, skórki od banana nie powinno się zjadać. Jest ona jednak świetnym, łagodzącym opatrunkiem na ukąszenia. Istnieje też pogląd, że regularne pocieranie zębów skórką od banana pomoże je wybielić.
  3. Spożywanie zielonych bananów jest niezdrowe. – Niedojrzałe owoce mają nieco inne właściwości odżywcze niż te żółciutkie. Jednak nadal są zdrowe. Zielone banany zmniejszają ryzyko zachorowania na nowotwory.

Banan jako wartościowy składnik diety każdego sportowca

Banany zawierają stosunkowo dużą ilość węglowodanów. Bardzo szybko wchłaniają się z przewodu pokarmowego do krwi, jednocześnie podnosząc poziom glukozy. Jest to przyczyną natychmiastowego zastrzyku energii. Spożycie takiego owocu po wysiłku wspomoże odbudowę glikogenu w wątrobie i mięśniach. Dodatkowo banan jest prawdziwą bombą elektrolitową i z powodzeniem może zastąpić napoje izotoniczne.

Banany to owoce, które są niezbędne w diecie każdej osoby prowadzącej zdrowy, aktywny tryb życia. Bardzo dobrze sprawdzą się też na redukcji. Zawierają wiele niezbędnych substancji, których potrzebuje ciało człowieka do prawidłowego funkcjonowania. Mają szerokie zastosowanie w kuchni, mogą pomóc osłodzić niejedno danie. Warto w swoim jadłospisie uwzględnić miejsce na regularne spożycie bananów. Ich właściwości prozdrowotne i łatwa dostępność czynią z nich idealny produkt, który z powodzeniem można wykorzystywać w diecie redukcyjnej.

Pokaż więcej

Podobne artykuły

Back to top button